سامسونگ و ال جی

گروه سام: همکاری گروه سام با سامسونگ کره‌ای قطع شده است

از آن سو برند سام که همکاری دیرینه‌ای با سامسونگ دارد نیز در گفتگو با دیجیاتو کاهش سطح همکاری در بخش تولید را در مقایسه با سال گذشته تایید می‌کند.

سامسونگ

مدیران سام اعلام می‌کنند که همکاری سامسونگ کره جنوبی با این شرکت تنها در بخش تولید به کمترین میزان خود کاهش پیدا کرده اما تاکید دارند که خروج سامسونگ از ایران، مساله‌ای نیست که سام الکترونیک و یا اعضای اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی درباره آن اظهار نظر کنند، بلکه خود مدیران سامسونگ باید در قالب یک بیانیه رسمی آن را اعلام نمایند.

«احسان فدایی» مدیر روابط عمومی گروه سام (سام الکترونیک، تکوین الکترونیک، سام سرویس، سام پخش و حافظ پخش) در این رابطه با ذکر مثالی مشابه در صنعت خودروسازی به دیجیاتو گفت:

«شرکت رنو در ایران شریک تجاری به اسم پارس خودرو گرفت و شرکت رنوپارس را تاسیس کردند. هر دو هم شرکت‌های مستقل و برند مجزایی بودند؛ اما با آغاز تحریم‌ها رنو از ایران رفت.

 

شرکت پارس خودرو اما از ایران خارج نشد چرا که ایرانی است. گروه سام نیز از دهه هفتاد در بازار فعالیت دارد و از همان ابتدا با سامسونگ در زمینه تلویزیون همکاری خود را آغاز کرد و این دو شرکت مجزا و مستقل با یکدیگر همکاری خود را تا به امروز به بهترین نحو ادامه داده اند.

سامسونگ

در همان آغاز برای تولید تی وی های سامسونگ در ایران سام الکترونیک تاسیس شد و به مرور زمان با انتقال دانش و تکنولوژی شرکت کره ای به ایران موفق به تولید بخشی از قطعات این صنعت های تک در کشور شد.

فدایی می‌گوید این نقطه شروع تولید مشترک این شرکت ایرانی با سامسونگ بوده اما با موج دوم تحریم‌ها در زمان ترامپ، همکاری در حوزه تولید کاهش چشمگیری پیدا کرد به نحوی که هر روز امکان تامین قطعات از سمت کره‌ای برای گروه سام با مشکلات بیشتری همراه شد.

«ما قطعاتی را خودمان تولید کردیم که البته دقیقا با استانداردهای سامسونگ بود و یا توسط پیمانکاران معتبر در کشورتولید می شد تا کیفیت تمام و کمال حفظ شود

سامسونگ و ال جی

در مورد سامسونگ و ال جی در بازار ایران باید گفت فدایی تاکید می‌کند که هیچ شرکتی در ایران نه می‌تواند و نه برایش صرفه اقتصادی دارد که قطعات اصلی لوازم خانگی بزرگ را تولید کند و در حال حاضر بخش اعظم آنها از چین می‌آید:

« شرکت های ایرانی در شرایط فعلی به جز چین و یکی دو کشور آسیای جنوب شرقی با هیچ کشور صاحب صنعتی در این بخش امکان همکاری ندارند و هیچ شرکتی حتی اگر ادعا کند نمی‌تواند امروز با کره همکاری مستقیم در بخش تولید داشته باشد .

او می‌گوید در شرکت‌های چینی نیز کیفیت‌ قطعات در گریدهای متفاوت وجود دارد و سام در خلال این چند ماه، سعی کرده تا بیزینس خود را در کشور زنده نگه‌دارند:

سامسونگ و ال جی

«ما باید خطوط تولید خود را عوض می‌کردیم که این مساله ضرر هنگفت مالی برایمان داشت، از همین رو تصمیم گرفتیم که با شرکت بزرگ چینی معتبر وارد مذاکره شویم و در نهایت توانستیم این همکاری را با این شرکت داشته باشیم تا برند بیست ساله‌مان با محصول بی کیفیت خراب نشود.»

در واقع بر اساس صحبت‌های فدایی به نظر می‌آید سام تصمیم گرفته هر طور شده با تامین‌کننده چینی معتبر بین المللی به تفاهم برسد و این پروسه چندین ماه طول کشیده است.

نهایی شدن این پروسه منجر به خلق برند جدید این گروه شده که قرار است به زودی در بازار ایران به طور مستقل فعالیت خود را آغاز کند. فدایی ادامه می‌دهد:

«برند یک هویت انتزاعی است و یک شی و دفتر نیست. برند سامسونگ از ایران بیرون نمی‌رود و اسم و نام تجاری این شرکت در ذهن و سلیقه و ذائقه خرید مردم جای گرفته است.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.