post

محصولات تقلبي خارجي بلاي جان توليدات داخلي

اين روزها بازار فروش انواع لوازم خانگي، از جمله سيستم هاي سرمايشي خارجي داغ تر شده است که در اين ميان، کالاهاي چيني و بي کيفيت هم بازار خاص خود را دارد.افزايش نياز مصرف کنندگان، عده اي را بر آن داشته تا با فروش کالاهاي غيراستاندارد، پرمصرف و احتمالا قاچاق، از اين فرصت پيش آمده استفاده کنند و برخي شهروندان هم به دليل کاهش قدرت خريد، به دنبال خريد کالاهاي ارزان قيمت چيني هستند، غافل از اين که هم براي خود و هم براي سرمايه هاي ملي صرفه اقتصادي ندارد.

يکي از شهروندان با بيان اين که لوازم برقي و گازي غيراستاندارد، از مهم ترين عوامل افزايش مصرف انرژي و تحميل هزينه هاي اضافي به شهروندان است، مي گويد: اين روزها کالاهاي چيني و گاهي قاچاق در بازارهاي استان ديده مي شود به نحوي که گاهي کالاهاي تقلبي در جعبه هاي اجناس با برندهاي معتبر به فروش مي رسد. «ايماني» مي افزايد: در حال حاضر کالاهاي چيني، با وجود کيفيت نامناسب، چون قيمت پايين تري دارد، بيشتر مورد استقبال قرار مي گيرد.

يکي ديگر از شهروندان که به گفته خود کولري را با عنوان کالاي خارجي باکيفيت خريداري کرده و پس از نصب متوجه تقلبي بودن آن شده است، اظهارمي دارد: از زماني که اين کولر را استفاده مي کنم، مصرف انرژي چندين برابر افزايش يافته است و ناگزير هزينه هاي زيادي را براي پرداخت قبوض متحمل مي شوم.وي افزايش نظارت ها را ضروري مي داند و مي افزايد: عده اي سودجو و فرصت طلب بدون آگاهي و يا با آگاهي، با عرضه اين گونه کالاها، خسارت هاي زيادي را به سرمايه هاي ملي وارد مي کنند که براي حفاظت از اين سرمايه ها، نظارت هاي بيشتر و دقيق تر ضروري است.وي اظهارمي دارد: گاهي کالاهاي خارجي در ابتدا از کيفيت بسيار مطلوبي برخوردار هستند و خريداران هم اظهار رضايت مي کنند، اما پس از مدت کوتاهي مصرف، کيفيت خود را از دست مي دهند و با تعمير هم درست نمي شوند.«رضايي» شهروند ديگري که ۲ سال پيش جاروبرقي خارجي با بالاترين قيمت خريداري کرده است، مي گويد: طي ماه هاي اول اين کالا کيفيت بسيار مطلوبي داشت، اما ۶ ماه پس از مصرف ديگر کارکرد خوبي نداشت، به طوري که اکنون با ۳ مرتبه تعمير و هزينه، غيرقابل استفاده است.وي اضافه مي کند: در حالي که استفاده و حمايت از توليدات داخل شعار دست اندرکاران است، اما متأسفانه به هر فروشگاهي مراجعه مي کنيم، ابتدا کالاهاي خارجي را پيشنهاد مي کنند.

هزينه هاي غير قابل برگشت

يک نصاب لوازم خانگي نيز در اين باره مي گويد: متأسفانه به دليل اين که عمده شهروندان در شناخت کالا تخصص ندارند، گاهي کالاهاي خارجي را با قيمت هاي بسيار بالايي خريداري مي کنند که علاوه بر کيفيت پايين، مصرف انرژي بسيار بالايي هم دارد، در حالي که کالاهاي ايراني در مقايسه با آن ها از کيفيت بهتري برخوردار است.«الهي» اظهارمي‌دارد: گاهي براي نصب لوازم خانگي که به منازل مراجعه مي کنم، چون تا حدودي در کار تخصص دارم، متوجه تقلبي و بي کيفيت بودن کالا مي شوم، در حالي که خريدار به تصور کالاي خارجي با کيفيت، هزينه هاي زيادي براي آن پرداخت کرده است.

وي خاطرنشان مي کند: اگر از توليدکنندگان داخلي حمايت شود، حداقل شهروندان هزينه هاي بالا براي کالاهاي غيراستاندارد پرداخت نمي کنند که قابل برگشت هم نيست.يکي از فروشندگان لوازم خانگي نيز با تأييد وجود کالاهاي خارجي تقلبي در بازار، مي گويد: برخي کالاها بدون ضمانت نامه و يا با ضمانت نامه هاي جعلي به فروش مي رسد و هيچ شرکت خدمات رساني نيز به مشکلات فني آن ها رسيدگي نمي کند.

وي که تمايلي به ذکر نام خود در اين گزارش ندارد، افزايش شرکت هاي وارد کننده کالاهاي مختلف را دليل بي سروساماني بازار مي داند و اظهارمي دارد: در برخي فروشگاه ها کالاهاي تقلبي به فروش مي رسد و مشتريان نيز به دليل ارزان تر بودن از آن ها استقبال مي کنند.

محصولات تقلبي به نام برند هاي معروف

يکي ديگر از فروشندگان لوازم خانگي نيز مي گويد: طي سال هاي اخير با افزايش درجه دما، برخي از سودجويان بازار لوازم خانگي، با هدف کسب سودهاي کلان، به توزيع گسترده انواع کولرهاي گازي تقلبي با جعل نام برندهاي معروف، اقدام کرده‌اند.

«صمدي» ادامه مي دهد: اين کولرها بدون استانداردهاي لازم و بازدهي مناسب، نقص‌هاي سيستمي و فني زيادي دارد که در فاصله کوتاهي از کار مي‌افتد. وي خاطرنشان مي کند: محصولات تقلبي موجود در بازار که به طور معمول ساخت کشور چين هستند، با نام برندهاي تجاري معروف جهان و ارائه قيمت‌هاي بالا موجب سردرگمي خانواده‌هاي ايراني در هنگام خريد شده است.

ابزار کنترل وجود ندارد

در همين حال، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي، نبود فضاي مناسب کسب و کار را دليل اصلي عقب ماندن توليد ملي ذکر مي کند و مي گويد: با وجود تلاش هايي که در سال هاي اخير براي حمايت از توليد داخلي انجام شده، اما اين فعاليت ها به دليل تحريم هاي موجود چندان موفق نبوده است.دکتر«ايزانلو»، بهينه نبودن فرآيند ساختار مديريتي را يکي ديگر از اين عوامل برمي شمرد و اظهارمي دارد: برنامه ريزي هاي مديريتي درستي براي برخورداري از امکانات موجود انجام نشده است.وي کيفيت و خدمات پس از فروش را يکي از وجوه موفقيت برندهاي خارجي قلمداد مي کند و مي گويد: فرآيندهاي پيچيده، مقررات مبهم و نظام برنامه ريزي نامناسب از جمله موانع سر راه توليد داخلي است.وي با اشاره به نقش عقلانيت در خريد و فروش اقتصادي خاطرنشان مي کند: خريداران تمايل دارند از کالاهاي باکيفيت استفاده کنند و از خدمات پس از فروش بهتري برخوردار شوند.وي با بيان اين که تبليغات کالاهاي خارجي نقش مثبتي در پيشبرد اهداف و شناخت آن ها داشته است، ادامه مي دهد: يکي از وظايف مسئولان و رسانه ها ايجاد فضايي مناسب براي توليد کنندگان است.